Ahogy ígértem, folytatjuk a  fékes sorozatot, ezúttal Colt hátsó fékkel. Az európai piacra hivatalosan az 1.3-as CJ1A és az 1.6-os CJ4A Coltokat szállította a Mitsubishi 1996-2004 között, euro2 és euro3-as motorokkal. Ugyan a CJ4A-ból volt pl. japán piacon 1.6 MIVEC motoros - ami a korábbi 1.8-as GTi Coltot váltotta le, bár CA Coltból volt MIVEC is - és CJ2A néven 1.5 DOHC motoros változata, ezek már nem kerültek Európába. A két modellvariánsnak közös tulajdonsága a hátsó fék, amely dobfék, valamint 4x100-as aggyal került a kocsikra. A márka más típusain előforduló 4x114-es hátsó tárcsafék kompletten nem átépíthető az eltérő agyvastagság miatt, ellenben, a CA/CB Colt/Lancer és a Proton egyes modelljei 4x100-as aggyal szerelve, hátul tárcsafékkel kerültek forgalomba. Mivel egyes piacokon a Carisma is megjelent 4x100-as 230 mm átmérőjű tárcsával illetve a CA Colt GTi-hez mind a mai napig lehet 260-as féktárcsát szerezni, adta magát a gondolat, hogy a dobfék alakuljon át tárcsafékké valamilyen módon. Mivel a bolt-on, mondjuk úgy, "gyári" megoldások híve vagyok - nem mintha nem  szeretnék fúrni-faragni - körüljártam a dolgot. A két megoldás (dob- illetve tárcsafék) között rögzítés tekintetében sok különbség nincs, a hosszlengőkaron ugyanoda, ugyanúgy rögzül mindkét fajta fék alaplemeze. A tárcsafékes lemezekből három különböző fajta van, két különféle  a 4*100-as aggyal szerelt ABSes modellekhez: egy a 230-as tárcsához, egy a 260-ashoz a 45 fokban rögzített ABS szenzorhoz, a 4*114-esekhez való pedig megegyezik a dobfékesével, ott a szenzor a porvédő lemezre rögzül vagy 90 vagy 45 fokban, agytól függően. Ennek megfelelően két hátsó agy is van forgalomban, egyik az egyik, másik a másik rendszerhez, mivel az ABS gyűrű sem egyforma rajtuk, ráadásul még eltérő is az agy vastagsága. Amire az átépítéshez szükségünk van, ha az eredeti agyat/ABS gyűrűt használjuk:

  1. A kiválasztott méretű (230/260 átmérőjű) féktárcsák,
  2. porvédő lemezek a tárcsa mögé (Carismáé tökéletes, némi átalakítással mindkét féle ABS-hez jó)
  3. alaplemezek (230-ashoz vagy 260-ashoz),
  4. féknyergek,
  5. új fékbetétek,
  6. 1 pár kézifékkötél.
  7. 1 pár hátsó flexibilis fékcső.

A fékdob visszabontása (központi porvédő le, a benne található 30-as anya leoldása és a fékdob levétele) után a következő látvány fogad:fekdob_lent.JPG

Jól látható az agy és a felszerelt fékpofák a fékmunkahengerrel, az agyat félig lehúzva látjátok. A következő lépés az kézifékkötél eltávolítása, a fékdob a kötéllel együtt eltávolítható. Ehhez az utastérben fel kell a könyöklőt venni, két csavar a belsejében és egy a hamutartó alatt tartja. Ezek eltávolítása után a könyöklő kiemelhető, a kézifék-kötelek utastéri végének kiakasztása után a kocsi alján kell a kötél rögzítőcsavarjait eltávolítani, majd a kihúzni az utastérből, arra figyeljünk, hogy a kipufogó-alagút két oldalán egy bilinccsel rögzítve vannak a kötelek, ezt is oldjuk fel a szőnyeg felhajtása után.kezifekkotel.JPG

Amint a kötél megszabadult és vidáman fityeg az autó alatt a fékdobhoz rögzítve, leoldhatjuk az alaplemezt rögzítő négy csavart:alaplemez.JPG

Még mielőtt azonban leszerelnénk a komplett féklapot, bontsuk meg a fékcsövet a merev fékcsövek találkozásánál:

regi_fekcso.JPG

A kép jobb szélén látható az összekötés, ide fog jönni a flexibilis fékcső, amelyik a féknyereghez csatlakozik.

porvedo_fent.JPG

Így fest az új porvédő lap és a féknyereg a helyén. A képen egy ABS nélküli modell látható, az ABS-el szerelt kocsiknál a kép bal oldalán látható lyukon át bújuk ki az ABS érzékelője. Amint feltettük a tárcsát, már csak a kézifékkötelet kell a könyöklő alatt bekötnünk a helyére illetve a karosszériához rögzítő csavarjai a helyére varázsolnunk.

osszeszerelt_hatso_fek.JPG

Egy-egy alapos légtelenítés oldalanként és már mehetünk is a próbakörre. Ha jól végeztük a munkánkat, sem ABS hibajelzést, sem pedig egyéb problémát nem szabad tapasztalnunk. Fontos, hogy a hátsó féknyereg csúszkái akadás- és szorulás-mentesen, könnyedén mozogjanak a helyükön, ellenkező esetben a kézifékkel illetve a fékhatással lesznek problémák: erről minden esetben, ha a hátsó kereket levesszük, bizonyosodjunk meg. Végezetül álljon itt egy kép a 230-as hátsó fék összeszerelt állapotáról.

Szerző: leslie_c  2019.03.02. 12:53 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://azfto.blog.hu/api/trackback/id/tr8614416620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása