Ez most egy jó hosszú bejegyzés lesz, de sok "gyűjtőmunkát" is fog össze időben :-) Jó pár évvel ezelőtt, amikor a donor angol Carismát vettük GXG-hez, óhatatlanul felmerült gondolat, hogy a '99-es, ráncfelvarrás előtti autóból valamiféleképp ráncfelvarrás utánit faragjunk. Ilyet. És nem hagyományosat.

megcelzott.jpg

Azon túl, hogy a fenti gyári (!) kiegészítőket idehaza annyira nem árulták (kicsi piac a miénk, csórók az emberek...), hogy a Zay utcából még el is hajtott anno az értékesítő, amikor MR számokkal felfegyverkezve csattogtam be hozzájuk. Ezen túl még több akadálya látszott a projektnek: motorháztetőt, lökhárítókat kellene cserélni, az összes világítótestről, hátsó ajtóról nem is beszélve. Mivel a donornak törött volt az eleje, ill. amúgy is angol volt, az elejéhez - kijelenthetjük - semmi nem állt rendelkezésre. Volt ellenben egy komplett, teljesen rendben levő hátulj, minden földi jóval: lökhárító, lámpák, csomagtérajtó. Mivel GXG eredeti csomagtérajtaja áldozatul esett egy konténernek illetve a hegyoldallal párhuzamosan tűző délutáni napnak - kb 5 km/h sebességgel beletolattam a konténernek hegynek felfelé, csurig rakva zsalukővel... -, megérett az elhatározás, hogy a hátulját rendbeszedjük. Mivel a két kocsi hátsó világítótestjeiben a funkciók teljesen máshogy vannak elosztva, ill a korábbi modellnél a kulccsal is nyitható csomagtérzár a központi-zárat is vezérli (ellentétben a későbbivel), a komplett hátsó vezetékezést is cserélni kellett. Ez szerencsére a donorból simán átment, hál' Istennek, nem tervezték át a hátramenő kábelköteg csatlakozóját, ami a bal küszöb hátuljánál van, úgyhogy simán összedugva életre kelt a villany a kocsi hátuljában. A hátsó lámpák környékén kissé több baj van, ott meg kellett vágnunk a régi, majd - egyszer - fel kell hegesztenünk az új, lámpa alatti hajlított idomokat, mivel a két hátsó lámpa vonalvezetése eltér egymástól. Egyelőre dremel pajtás segítségével vágásos módszerrel hidaltam át a problémát, amíg a kocsi lakatoshoz nem kerül, vagy én vissza nem kapom a több mint négy év pár napra kölcsönadott védőgázas hegesztő-apparátot :-(; no erre esélyt momentán nem látok... A hátsó lököst első körben nem cseréltem le, mondván jó lesz az még. Aztán egy szép napon egy parkolóban valaki beleállt a jobb hátuljába a kocsinak, majd jó magyar szokás szerint ott is hagyta elrepedt lökhárítóval, ahogy kell. Mindezenközben az angol/német eBay-t folyamatosan bújtam esténként, hátha előkerül valami számomra hasznos tétel a kocsihoz. A fekete, donorról származó hátsó lököst nem akartam addig feltenni, amíg minden, fényezésre érett alkatrész elő nem áll, úgyhogy ő békésen várta sorát a garázs falára akasztva. Egy este a következő bontódó autót találtam az angol eBay-en hirdetve:

carisma front.jpg

Ugye hogy hasonlít a fenti Groß-Gerau-i német autóra  ;-) ? Igen, olyan, csak angol :-) Gyors levélváltás az eladóval/bontóval, majd 100 font körüli összegben kiegyeztünk a lökösre, a maszkra és a lámpákra. Árvatrans hazahozta, mint oly sok mindent már korábban, a kék csoda pedig bekerült a várakozó projekt-alkatrészek közé. Ekkor már csak egy motorházfedél hiányzott a listából, ami az átalakításhoz hiányzott. Heteken át túrtam a neten elérhető hazai használtautó-alkatrész forrásokat, elvonultam bontókba és szembesültem az igazsággal: nincs, illetve aranyáron (kis híján az új alkatrész árán!!! 70 kHUF) vásárolható ráncfelvarrott motorháztető. Na ilyen nincs, az egész projekt eddig a felében sincs, nehogymár 200-250 %-al megdobja egy nyüves géptető a költségvetést! Kezdtem gyűjteni az erőt, hogy néhány évre jegeljem a projektet, amikor is az angol eBay-en megjelent egy színhelyes, bontódó kettes Carisma... Gyors levélváltás a hirdetővel, majd újabb 100 font körül megalkudtunk egy első és egy hátsó lökhárítóra, illetve egy motorházfedélre, amik röpke egy hét múlva már a garázsban pihentek felszerelésre várva. Mivel a fényezést megúsztam illetve spóroltam jó 100-120 kHUF-ot a színhelyes alkatrészek beszerzésével - ugyan a végkifejletben marad egy fekete hátsó illetve egy kék első lökhárító - immár nagyobb láz kezdett fűteni az átépítés kapcsán.

A hátsó lökös felhajigálása igérkezett az egyszerűbb menetnek, ezt valóban gyorsan (már a ragaszkodó csavarok letörése illetve kifúrása után) megoldottuk a fiaimmal társadalmi munkában egyik szombat délután:hatulja.jpg

A képen jól látszik a már korábbról meglévő és felapplikált, szintén gyári extraként kapható kétcsövű kipuff a hozzá tartozó, egyébként a kit részét képező hátsó szakállal. Ami nem látszik, az pedig az, hogy a lökhárító burkolatát tartó konzolon letörve figyelt az összes, eredetileg a burkolaton levő műanyag fül, összesen a burkolat sarkainál tartotta egy-egy csavar, a többit pedig valószínűleg a Jóisten tarthatta a helyén. Ezután a maradék cucc háza táján néztem szét:
lampak.JPG

Kicsomagoltam a kék lököst illetve a lámpáit, hogy leltárt készítsek a esetleges pótolandó, beszerzendő további alkatrészekről, illetve hogy megnézzem, mit tudok kezdeni a baloldali közlekedésre készített tompított lámpákkal. Kicsomagolás után örömmel szembesültem azzal, hogy a Hella modul családba tartozó csak tompított - van bi-halogén és bi-xenon, sőt bi-LED is aranyáron - halogén fényszórók egyaránt alkalmasak jobb- és baloldalas közlekedésre is, három csavar oldása után a fényhatárolót is tartalmazó búra átfordítható az ellenkező oldalas közlekedéshez ( képen a középső lámpa, a tetején látszik az állítófülek egyike). Tiszta öröm az élet :-). Ezután összevont szemöldökkel szemközt néztem a "nagy kékséggel", mint feladattal (a szemfülesek láthatják az FTO-hoz támasztott, még becsomagolt motorházfedelet):

big blue.jpg

Jól látszik, hogy a jobbos maszk el van törve a tetején, ezt némi üvegszálas szövet és ragasztó illetve kitöltés viszonylag hosszú időre rendbetette :-). Mivel maga a lökhárító nem kellett, csak a betétek, illetve a "szakáll" az aljáról, ezért lebontottam róla mindent, amire szükségem volt. Sajnos a szakáll alján középen látható koptató-betét/rátét/mifene többször összetűzhetett az angol utakkal/fekvőrendőrökkel, porrá volt törve az alja, ráadásul akkora darabok hiányoztak belőle, hogy inkább a levétele mellett döntöttem, majd csinálunk hozzá másikat alapon. Ami egyébként nem lesz kis feladat, mivel össze-vissza ível, peremes meg minden, de majd csak megoldom valahogy. Szétszerelés után sikerült a ködlámpák teljesen döglött állapotával is szembesülni, mentek a kukába, túrunk hozzá gyáriakat idővel (egy már lett közben). Mivel a baloldali távfényszóró búrája repedt, menet közben kerestem a neten cseredarabot - a legolcsóbb hazai helyen is uszkve egy negyvenes a cikkszámra ugyanolyan Hella darab. Újabb túrás után 150€ összegért lövődött egy mindkét oldali összes lámpát tartalmazó vadi új gyári átalakítószett Ducato-hoz, amiben ugyanezek a lámpák vendégszerepelnek... az összesen hat darab lámpa: két index, két rövid- és két hosszúfény. Nesze neked, magyar piac. Nem is értem. ebben az országban mindenki 300-400 %-os haszon mellett azonnal akar szénné gazdagodni?!?

Miután szétkaptam-átcsiszoltam-leszórógitteztem-újraátcsiszoltam-újraszórógitteztem-újracsiszoltam mind a három nejlonként hajló műanyagelemet, eltüntetvén az évek során összeszedett kőfelverődések javát, lefújtam őket színre kompresszorral, vizes csiszolás után újabb szín, majd három réteg lakk következett. Íme az eredmény:

fenyezes utan.JPG

Ugorhattunk a bontás-összeépítésnek. Az elejét lebontva az alábbi kép fogadja az erősgyomrú autószerelőt:

lebontva.JPG

Itt sikerült azt is felfedezni, hogy nem csak index rögzítése más a modellváltás után, de még a lökhárítóé is, úgyhogy ezeket is át kellett hidalni némi vagdosással-hajlítgatással-fúrkálással. Amikor a lámpákat is bekötöttem, többé-kevésbé késznek volt mondható az orra:jobb maszk keszen.JPG

A motortértető felrakása után belekezdtem a "miért-nem-egyforma-a-két-géptető-zár" kezdetű rigmus japán felmenőkkel dúsított emlegetésébe, de lehiggadás után újabb hajlítgatás-vagdosás-hegesztgetés után ez a probléma is elhárult. Íme az elsőkörös eredmény, még "szakáll" nélkül:

felig kesz eleje.JPG

Maradt még az első szakáll, amivel egyelőre nem bírkóztam meg, illetve magával a szakállal megbirkóztam, feltettem a helyére, csak a feltét/rátét/mifene nem készült el még mindig. No de egyszer arra is sor kerül, addig is ronda maradt, akinek nem tetszik, fordítsa el a fejét...

szakalla.jpg

Amiről még nem tettem említést, az a tavaszi-nyári gumicsere kapcsán előkerült probléma, miszerint volt egy pár újszerű, kb egy szezont futott, itt-ott még szőrös, 205/55x16 abroncs tarcsiban, (ezen jött haza TTO Angliából) amivel kezdeni kellett volna valamit. Mivel GXG kerekei 15" voltak, csak felnicserével lehetett őket bevonni a körforgásba. A Carisma gyári mérete 195/60*15, az extraként árult 16"-osokra a gyár 205/50-et javasol, a 17"-osokra pedig 205/45-öt. A budapesti utak "hibátlan" minőségére való tekintettel, no meg hogy GXG végül is családi és nem versenyautó, úgy gondolom, a kissé nagyobb ballonosság megengedhető, ezért 205/55x16 mellett tettem le a voksomat. El is kezdtem keresni valami normális felnit 7JJ*16" 4*114,3 méretben, újban horror, használt meg nincs nagyon. Már elfogadható állapotú, tetszetős darab. Mivel nem akartam - még jobban - feltűnősködni, valami visszafogott darabot kerestem, amit a padlólemez - és sok minden egyéb mellett futómű - társ Volvo S40/V50 vonulat gyári kerekei között találtam meg, ezt a felnit az S40 T5-re teszik alaphelyzetben, ha jól tudom. Körosztó, tehermentesítő stimmel, ET 46 helyett ET42-es. Sokat vacilláltam ezek és a szintén Volvo gyári BBS Crater kerekek között, végül a szerencse ezeket hozta az utamba, egy este ezek jöttek elő angol eBay-en, amihez embertelen olcsón sikerült hozzájutni (olcsóbb volt a négy felni, mint a hazahozatal, pedig az se volt sok, illetve a két új gumi darabja is többe került, mint maga a felniszett:-) - számot nem merem leírni, mert megköveztek). Az egyébként még le sem padkázott felniket itthon tudva már csak két gumit kellett vennem, és a gumicsere le is volt tudva. Ezzel párhuzamosan a jó állapotú, megóvott, nyárra használt szett (kissé lerobbantabb ugyanilyenen vannak a téliek is) gyári Enkei Carisma felniket elpasszoltam egy szerető, új gazdához. Az új setup elég jól kitölti a kerékjáratot - a hátsókat az eltérő ET szám miatt kissé meg kellett görgőznöm -, íme egy kép:

 16coll.jpg

Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy a nagyobb nyomtáv azért okozott kezelhetőségi változást is: mivel az erőkar nagyobb, a bódé jobban dől, a kerekek jobban berugóznak kanyarban, legalábbis érzetre. Ezért a következő fázis valami combosabb stabilizátor lesz előre és hátulra ennek kiküszöbölése végett. Az egy centivel szélesebb kerék egyébként vezethetőségben annyi változást hozott, hogy a kocsi feneke eddig terheletlen állapotban hajlamos volt ki-ki törni kicsit kiélezettebb helyzetben, ez mintha csökkent volna. De persze lehet, hogy én nem tolom neki annyira, amióta dőlni érzem a kasznit. Nem mellesleg az alulkormányozottság is csökkent érzetre, nem olyan orrtolós a kocsi, mint eddig volt. Ami azért gond, hogy az első kerekek külső élén kb 2 mm-re a futófelület szélétől a sárvédő belső pereme bele-beleér a gumiba egy-egy combos berugózásnál, de még mindig nem szántam rá magam, hogy a kerékjárati műanyagokat letermelve  azokat is meggörgőzzem... Azért ami késik, nem múlik :-)

A szett része volt egy pár elektromosan állítható Fondmetal sporttükör is, amikhez korábban sikerült hozzájutnom, szintén színhelyes és sértetlen állapotban, ezeket is felraktam az ajtókra:

 fondmetal tükör.jpg

GXG már csak a hátsó ajtó és a szárny elszürkülésére vár, illetve a küszöbök cseréjére, amint meg vagyok vele, megírom azt is :-)

 

Szerző: leslie_c  2012.08.18. 21:52 5 komment

Címkék: autóépítés facelift CARISMA

A bejegyzés trackback címe:

https://azfto.blog.hu/api/trackback/id/tr524718650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Oripetya 2012.10.08. 23:06:03

Hali igen szép lett a gépezet :)
Egy olyat szeretnék kérdezni tőled hogy neked a GXG első lökkösén rajta volt az a fekete "koptató" azt az alkatrészt betudom szerezni bármelyik mezei mitsu alkatrész kereskedőnél? ha igen akkor egy cikkszámot tudnál nekem keresni rajta?
igen sokat dob szerintem a carisma fronton de Szombathelyen értetlenül néztek rám hogy miylen alkatrészt keresek...talán Győrben tudnak nekem segíteni ha cikkszámmal állítok be :)
Előre is Köszönöm!

leslie_c · http://azfto.blog.hu 2012.10.10. 19:08:31

@Oripetya: Na a dolog úgy fest, hogy ha van cikkszám, ha nincs, ilyet már senki se ad egész európában, legalábbis engem eddig mindenhonnan elhajtottak, ahogy írtam is. Nem (volt) olcsó új korában, amíg még lehetett kapni, de egy próbát tehetsz: első szakáll:Z4084201 hátsó szakáll (szimplakipuffogós):Z4083203, duplakipuffos:Z4083204, gyári duplakipuff benzines Carismához:Z4026090 Hátsó sárvédőszélesítés a kerékívre: Z4085100 de egyébként itt a gyári opciós lista: www2.mitsubishi-motors.de/m3i/Zubehoer/zubehoer_carisma.pdf Egy kalappal!

Oripetya 2012.10.10. 20:23:02

Hali köszi az oldalt ezt a német lapot még átbújom de nem erre gondoltam mert én arra a kis toldat-szakál-koptato-lökhárítótoldat kinek hogy tetszik ami az első genes carismához való ami neked rajta volt feketében :) (ami ha jol tudom az msx modelleknél volt alap) egyik régebbi bejegyzésednél láttam a képen
torresnovas-santarem.olx.pt/pictures/mitsubishi-carisma-msx-1998-iid-237715562

leslie_c · http://azfto.blog.hu 2012.10.10. 22:23:08

Jaja, értem. Egy ilyen komplett lökös fenn lóg a garázs falán szakállastul-mindenestül, ha gondolod alkudjunk meg rá: javítandó, de nem eldobós.

Erik Képíró 2015.10.30. 18:37:26

Hali nekem is van egy ilyen carisma-m csak nem ilyen lökössel
Annyi kérdésem van hogy honnan tudnék beszerezni szakált előre és hátra ja és az még hogy a gyári lökösre is fel tudom rakni ezt a szakált???
süti beállítások módosítása