Sziasztok, ígéretemhez híven elkezdem a történéseket "papírra" vetni, ugyan fordított időrendben, de lassan elérkezünk egyszer oda, hogy az aktuálisak eseményeket tudjam megosztani veletek - azonmód, ha úgy tetszik, ízibe.
Szóval, mint többen tudjátok, a családban a három FTO-on kívül megbecsült tag még három, többé-kevésbé egyforma CJO Colt, egy 1.6-os és két 1.3-as: mind nagyjából egykorú, 1999-2000 körüli évjárat, színre és felszereltségre is hasonlóak: egyiket édesapám használja helyi közlekedésre, a másikat a feleségem, a harmadikat pedig jómagam. Ezek az autók gyárilag 236 mm átmérőjű, 18 mm vastag tárcsára fogó Akebono fékrendszerrel vannak elöl szerelve, ami komoly kihívásokkal terhelt a mi mindennapi életünkben, egyrészt a relatíve vékony tárcsa, másrészt a féknyereg konstrukciója miatt, illetve számoljuk még ide azt is, hogy hegyen lakunk, azaz sokat kell szinte folyamatos fékezéssel ereszkednünk naponta - akár többször is - a hegy lábáig. Az alábbi robbantott rajzon szépen látszik, hogy a féknyereg két menesztő tüskéje egy-egy gumihüvelybe csúszik bele, az ezekben való mozgás által valósul meg a féknyereg csúszó ágyazása, így a fék működése.Ennek egy, a gyakorlati életben sűrűn előforduló problémája van, konkrétan az, hogy a gumihüvelyekben a kenőanyagot a tulajok, vagy pedig a hozzá nem értő, netán hanyag szerelők nem pótolják, illetve frissítik betétcsere idején. Ez a megoldás a hanyagsággal együtt megbosszulja magát: a kifelé nyitott gumihüvelyekbe beszivárgó víz a menesztő tüskéket úgy be tudja rohasztani, hogy néha a féknyereg levétele is komoly fejtörést tud okozni. A hiba folytán a féknyergek lassan elkezdenek féloldalasan fogni, majd pedig, amint mindkét tüske megszorul, a fékhatás szinte egyik pillanatról a másikra drasztikusan romlik, adott esetben oldalanként meg is szűnik. Ez mindhárom Colt-on elő is jött, egyik autónak sem volt rendesen működő fékje a vásárlás pillanatában. A hibákat mindhárom autón egy-egy felújítószettel orvosoltam, mivel azonban mindegyik autó a rákövetkező fékbetétcserekor mutatta már az újbóli meghibásodás kezdeti jeleit a legnagyobb odafigyelés ellenére is, ezért kerülő, kiváltó megoldás mellett döntöttem. Nagy szerencsénk van a Mitsubishi építőszekrény elve miatt, illetve azzal, hogy gyakorlatilag a Colt-Lancer-Carisma-FTO ugyanarra a csonkállványra építkezik szinte évjárat-függetlenül, legalábbis a fékkonzol tartócsavarjainak furattávolságát tekintve. Lesz még a későbbiek során egy újabb szerencsénk is, ezt azonban akkor, amikor odaérünk ;-) Szóval, 236-as fékkel szerelték a modernebb Carisma-t is, ugyanilyen 4x100-as osztójú kerékkel, féktárcsával, csak épp Lucas rendszerű fékkel, ahol a csúszóágyazás tüskéinek koszolódása picit jobban kézben tartható némi odafigyeléssel az eltérő konstrukció miatt. A féknyergek dugattyúi nem csereszabatosak az Akebono és a Lucas között, a Lucasé nagyobb átmérőjű. Ellenben, a típusokon előforduló összes Lucas féknyereg dugattyúja illetve felújító-szettje ugyanaz, ennek még örülhetünk a későbbiekben. Az első lépcsőben a választás a Carisma 236-as tárcsáját szorító Lucas féknyeregre esett, ha jól emlékszem, a régi Carisma setupból megmaradt féknyereg-pár esett át el felújító-kúrán, majd került be Angi autójába (bolt-on setup #1). Az eredmény várakozáson felüli lett, a fékhatás a teljesen felújított Akebono féknyereghez képest nőtt, ugyanakkor, mivel a Lucas féknyereg dugattyúja nagyobb, a pedálút is minimálisan nagyobb lett. Ezt a főfékhenger 1"-osra való cserélésével megoldottuk (az eredeti 15/16-os). A két fékbetét közötti különbség az alábbi képen jól látszik:Ezek után nagyobb fába vágtam a fejszét: 256 mm-re váltottam az én Colt-omon. A tárcsa vastagsága a 236-ashoz képest már 24 mm, ami több bizakodásra ad okot a hegyről való leereszkedések során. A 256 mm-es fékrendszerre a legkisebb szerelhető kerékméret 14"-es, azaz a gyári 13-as kerekek már nem használhatóak a továbbiakban. Tárcsa Carisma vagy Colt GTi, a nyereg maga egy nagyobb Lucas nyereg, (bolt-on setup #2) szinte ugyanolyan, mint a 280-as, mindössze a nagyobb (280-as) esetén a nyereg alsó részén nyúlnak hosszabban le a szorítóvilla fülei, hogy jobban megtámasszák a nagyobb fékbetétet. A két fékbetét azonban szinte minden dimenziójában megegyezik, ez képzetlen alkatrész-kereskedőknél okoz is problémát, amikor helytelenül a mit sem sejtő kuncsaft nyakába sózzák 280 mm-es fékhez a 256 mm-eshez való betétet. Itt a két betét rajza, nézzétek csak, mennyire hasonlítanak, a különbség azonban jól látható, a nagyobb tárcsához magasabb betét való:A végleges, működő állapot pedig így fest az autó alatt:
A képen egy 15" felniben látszik a 256 mm-es fékszett. Azonban, mivel a fentiek alapján létezik 280 mm-es tárcsára való féknyereg és fékbetét, merjünk nagyot álmodni alapon, nekivágtam a(z egyelőre) végleges upgrade-nek. Igen ám, csakhogy 280 mm átmérőjű 4*100-as féktárcsát a Mitsubishi sosem adott ki, csak 4*114,3-ast például a Carisma alá. Mi legyen? Váltsunk osztókört kerekekkel együtt? Mivel minden autóra, így az enyémre is 2 szett kerék áll itthon téli és nyári gumikkal szerelve, ez nem volt opció. Tehát keressünk 280-as tárcsát más autón... Pár estém ráment, mire megtaláltam a tökéletesnek látszó megoldást, egy Mini Cooper S első féktárcsája képében, amely minden fő dimenziójában megegyezik a Colt hasonló paramétereivel, csak az átmérője pontosan a számunkra szükséges 280 mm. Ez még épp befér a 15 collos felnibe. A tett halála a (túl sok) gondolkodás, ezért elrohantam az egyik autóalkatrész-nagykereskedésbe, ahol vettem egy pár Mini féktárcsát, majd Zalán barátommal bevettük magunkat a garázsba és átépítettük a szettet két felvonásban. Ekkor derült ki a két nyereg közötti apró, de annál markánsabb, a működést jelentősen befolyásoló különbség a két nyereg között, ezért a két felvonás. Végül is, minden jó, ha jó a vége, végül ilyen lett a 280-as fék összeszerelve (bolt-on setup #3).
Az alábbi képeket pedig az összehasonlítás kedvéért teszem ide, jól látható a 236-256-280 közötti különbség (ugyan a 236-as egy hátsó fék, de méretben körülbelül ugyanekkora az első féktárcsa is...)
Balról jobbra: 280 mm, 256 mm, 236 mm.
Következő alkalommal a hátsó fék környékét vesszük górcső alá a Colt-oknak, dobfékesből csinálunk tárcsafékest, majd még nagyobb tárcsafékest ;-)
Szép napot!
Ps.: az upgrade uprade-je: mellékelek egy táblázatot, ha valaki olthatatlan vágyat érez, hogy a gyári első fékjét nagyobbra cserélje. Gyártónak egyöntetűen Japanparts-ot választottam, ahol lehetett, a keresztreferencia lehetősége mindenkinek rendelkezésére áll.
Alkatrész megnevezés | Cikkszám | Gyártó | Mihez való? | Átmérő | Magasság | Vastagság |
Első féktárcsa, 4x100, 236 | JDI532 | Japanparts | Colt, Carisma | 235,6 mm | 45 mm | 18 mm |
Akebono fékbetét 236-hoz | JP528AF | Japanparts | Colt, Carisma | 114,2 mm | 50,3 mm | 14,4 mm |
Lucas fékbetét 236-hoz | JPA592AF | Japanparts | Carisma | 119,4 mm | 68,6 mm | 14,9 mm |
Első féktárcsa, 4x100, 256 | J3305033 | Nipparts | Colt GTI, Carisma | 256 mm | 45 mm | 24 mm |
Akebono fékbetét, 256-hoz | JPA530AF | Japanparts | Colt GTI | 127,8 mm | 52 mm | 15,5 mm |
Lucas fékbetét 256-hoz | JPA593AF | Japanparts | Carisma | 130 mm | 73 mm | 14,6 mm |
Első féktárcsa, 4x100, 280 | ADG043149 | Blueprint | Mini Cooper S | 280 mm | 44 mm | 22 mm |
Lucas fékbetét, 280-hoz | JPA516AF | Japanparts | Carisma | 130 mm | 77,3 mm | 17 mm |
ps.2.: Köszönöm a segítséget, Zalán!
ps.3.: Nagyon komolyan és kellő nyomatékkal felhívom mindenki figyelmét, hogy a módosításokat csak akkor végezzétek saját magatok, ha tudjátok, mit csináltok és rá meritek a saját munkátokra bízni a saját és utasaitok életét csakúgy, akárcsak a többi közlekedésben részt vevő életét is. A fék nem játék, mint ahogy a medve sem az: ha nem tudod, mit, miért és hogyan kell csinálnod, ne kezdj bele, inkább vidd az autódat hozzáértő szerelőhöz, aki majd megcsinálja a számodra tetsző új féket, de ismétlem: ne kezdj bele egy ilyen átalakításba, ha nem tökéletes munkát végzel: a rossz munka ez esetben akár emberi életekbe is kerülhet!