Sziasztok, ígéretemhez híven elkezdem a történéseket "papírra" vetni, ugyan fordított időrendben, de lassan elérkezünk egyszer oda, hogy az aktuálisak eseményeket tudjam megosztani veletek - azonmód, ha úgy tetszik, ízibe.

Szóval, mint többen tudjátok, a családban a három FTO-on kívül megbecsült tag még három, többé-kevésbé egyforma CJO Colt, egy 1.6-os és két 1.3-as: mind nagyjából egykorú, 1999-2000 körüli évjárat, színre és felszereltségre is hasonlóak: egyiket édesapám használja helyi közlekedésre, a másikat a feleségem, a harmadikat pedig jómagam. Ezek az autók gyárilag 236 mm átmérőjű, 18 mm vastag tárcsára fogó Akebono fékrendszerrel vannak elöl szerelve, ami komoly kihívásokkal terhelt a mi mindennapi életünkben, egyrészt a relatíve vékony tárcsa, másrészt a féknyereg konstrukciója miatt, illetve számoljuk még ide azt is, hogy hegyen lakunk, azaz sokat kell szinte folyamatos fékezéssel ereszkednünk naponta - akár többször is - a hegy lábáig. Az alábbi robbantott rajzon szépen látszik, hogy a féknyereg két menesztő tüskéje egy-egy gumihüvelybe csúszik bele, az ezekben való mozgás által valósul meg a féknyereg csúszó ágyazása, így a fék működése.prod_3274728923.jpgEnnek egy, a gyakorlati életben sűrűn előforduló problémája van, konkrétan az, hogy a gumihüvelyekben a kenőanyagot a tulajok, vagy pedig a hozzá nem értő, netán hanyag szerelők nem pótolják, illetve frissítik betétcsere idején. Ez a megoldás a hanyagsággal együtt megbosszulja magát: a kifelé nyitott gumihüvelyekbe beszivárgó víz a menesztő tüskéket úgy be tudja rohasztani, hogy néha a féknyereg levétele is komoly fejtörést tud okozni. A hiba folytán a féknyergek lassan elkezdenek féloldalasan fogni, majd pedig, amint mindkét tüske megszorul, a fékhatás szinte egyik pillanatról a másikra drasztikusan romlik, adott esetben oldalanként meg is szűnik. Ez mindhárom Colt-on elő is jött, egyik autónak sem volt rendesen működő fékje a vásárlás pillanatában. A hibákat mindhárom autón egy-egy felújítószettel orvosoltam, mivel azonban mindegyik autó a rákövetkező fékbetétcserekor mutatta már az újbóli meghibásodás kezdeti jeleit a legnagyobb odafigyelés ellenére is, ezért kerülő, kiváltó megoldás mellett döntöttem. Nagy szerencsénk van a Mitsubishi építőszekrény elve miatt, illetve azzal, hogy gyakorlatilag a Colt-Lancer-Carisma-FTO ugyanarra a csonkállványra építkezik szinte évjárat-függetlenül, legalábbis a fékkonzol tartócsavarjainak furattávolságát tekintve. Lesz még a későbbiek során egy újabb szerencsénk is, ezt azonban akkor, amikor odaérünk ;-) Szóval, 236-as fékkel szerelték a modernebb Carisma-t is, ugyanilyen 4x100-as osztójú kerékkel, féktárcsával, csak épp Lucas rendszerű fékkel, ahol a csúszóágyazás tüskéinek koszolódása picit jobban kézben tartható némi odafigyeléssel az eltérő konstrukció miatt. A féknyergek dugattyúi nem csereszabatosak az Akebono és a Lucas között, a Lucasé nagyobb átmérőjű. Ellenben, a típusokon előforduló összes Lucas féknyereg dugattyúja illetve felújító-szettje ugyanaz, ennek még örülhetünk a későbbiekben. Az első lépcsőben a választás a Carisma 236-as tárcsáját szorító Lucas féknyeregre esett, ha jól emlékszem, a régi Carisma setupból megmaradt féknyereg-pár esett át el felújító-kúrán, majd került be Angi autójába (bolt-on setup #1). Az eredmény várakozáson felüli lett, a fékhatás a teljesen felújított Akebono féknyereghez képest nőtt, ugyanakkor, mivel a Lucas féknyereg dugattyúja nagyobb, a pedálút is minimálisan nagyobb lett. Ezt a főfékhenger 1"-osra való cserélésével megoldottuk (az eredeti 15/16-os). A két fékbetét közötti különbség az alábbi képen jól látszik:colt_230_variaciok.jpgEzek után nagyobb fába vágtam a fejszét: 256 mm-re váltottam az én Colt-omon. A tárcsa vastagsága a 236-ashoz képest már 24 mm, ami több bizakodásra ad okot a hegyről való leereszkedések során. A 256 mm-es fékrendszerre a legkisebb szerelhető kerékméret 14"-es, azaz a gyári 13-as kerekek már nem használhatóak a továbbiakban. Tárcsa Carisma vagy Colt GTi, a nyereg maga egy nagyobb Lucas nyereg, (bolt-on setup #2) szinte ugyanolyan, mint a 280-as, mindössze a nagyobb (280-as) esetén a nyereg alsó részén nyúlnak hosszabban le a szorítóvilla fülei, hogy jobban megtámasszák a nagyobb fékbetétet. A két fékbetét azonban szinte minden dimenziójában megegyezik, ez képzetlen alkatrész-kereskedőknél okoz is problémát, amikor helytelenül a mit sem sejtő kuncsaft nyakába sózzák 280 mm-es fékhez a 256 mm-eshez való betétet. Itt a két betét rajza, nézzétek csak, mennyire hasonlítanak, a különbség azonban jól látható, a nagyobb tárcsához magasabb betét való:carisma_256-280.jpgA végleges, működő állapot pedig így fest az autó alatt:

256_mm.jpg

A képen egy 15" felniben látszik a 256 mm-es fékszett. Azonban, mivel a fentiek alapján létezik 280 mm-es tárcsára való féknyereg és fékbetét, merjünk nagyot álmodni alapon, nekivágtam a(z egyelőre) végleges upgrade-nek. Igen ám, csakhogy 280 mm átmérőjű 4*100-as féktárcsát a Mitsubishi sosem adott ki, csak 4*114,3-ast például a Carisma alá. Mi legyen? Váltsunk osztókört kerekekkel együtt? Mivel minden autóra, így az enyémre is 2 szett kerék áll itthon téli és nyári gumikkal szerelve, ez nem volt opció. Tehát keressünk 280-as tárcsát más autón... Pár estém ráment, mire megtaláltam a tökéletesnek látszó megoldást, egy Mini Cooper S első féktárcsája képében, amely minden fő dimenziójában megegyezik a Colt hasonló paramétereivel, csak az átmérője pontosan a számunkra szükséges 280 mm. Ez még épp befér a 15 collos felnibe. A tett halála a (túl sok) gondolkodás, ezért elrohantam az egyik autóalkatrész-nagykereskedésbe, ahol vettem egy pár Mini féktárcsát, majd Zalán barátommal bevettük magunkat a garázsba és átépítettük a szettet két felvonásban. Ekkor derült ki a két nyereg közötti apró, de annál markánsabb, a működést jelentősen befolyásoló különbség a két nyereg között, ezért a két felvonás. Végül is, minden jó, ha jó a vége, végül ilyen lett a 280-as fék összeszerelve (bolt-on setup #3).280_mm_mini_tarcsa.jpg

Az alábbi képeket pedig az összehasonlítás kedvéért teszem ide, jól látható a 236-256-280 közötti különbség (ugyan a 236-as egy hátsó fék, de méretben körülbelül ugyanekkora az első féktárcsa is...)

280-256-230.jpg

Balról jobbra: 280 mm, 256 mm, 236 mm.

Következő alkalommal a hátsó fék környékét vesszük górcső alá a Colt-oknak, dobfékesből csinálunk tárcsafékest, majd még nagyobb tárcsafékest ;-)

Szép napot!

Ps.: az upgrade uprade-je: mellékelek egy táblázatot, ha valaki olthatatlan vágyat érez, hogy a gyári első fékjét nagyobbra cserélje. Gyártónak egyöntetűen Japanparts-ot választottam, ahol lehetett, a keresztreferencia lehetősége mindenkinek rendelkezésére áll.

Alkatrész megnevezés Cikkszám Gyártó Mihez való? Átmérő Magasság Vastagság
Első féktárcsa, 4x100, 236  JDI532 Japanparts Colt, Carisma 235,6 mm 45 mm 18 mm
Akebono fékbetét 236-hoz JP528AF Japanparts Colt, Carisma 114,2 mm 50,3 mm 14,4 mm
Lucas fékbetét 236-hoz JPA592AF Japanparts Carisma 119,4 mm 68,6 mm 14,9 mm
Első féktárcsa, 4x100, 256  J3305033 Nipparts Colt GTI, Carisma 256 mm 45 mm 24 mm
Akebono fékbetét, 256-hoz JPA530AF Japanparts Colt GTI 127,8 mm 52 mm 15,5 mm
Lucas fékbetét 256-hoz JPA593AF Japanparts Carisma 130 mm 73 mm 14,6 mm
Első féktárcsa, 4x100, 280  ADG043149 Blueprint Mini Cooper S 280 mm 44 mm 22 mm
Lucas fékbetét, 280-hoz JPA516AF Japanparts Carisma 130 mm 77,3 mm 17 mm

 

ps.2.: Köszönöm a segítséget, Zalán!

ps.3.: Nagyon komolyan és kellő nyomatékkal felhívom mindenki figyelmét, hogy a módosításokat csak akkor végezzétek saját magatok, ha tudjátok, mit csináltok és rá meritek a saját munkátokra bízni a saját és utasaitok életét csakúgy, akárcsak a többi közlekedésben részt vevő életét is. A fék nem játék, mint ahogy a medve sem az: ha nem tudod, mit, miért és hogyan kell csinálnod, ne kezdj bele, inkább vidd az autódat hozzáértő szerelőhöz, aki majd megcsinálja a számodra tetsző új féket, de ismétlem: ne kezdj bele egy ilyen átalakításba, ha nem tökéletes munkát végzel: a rossz munka ez esetben akár emberi életekbe is kerülhet!

 

Szerző: leslie_c  2018.11.20. 18:48 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://azfto.blog.hu/api/trackback/id/tr3714383498

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása